نکاتی که هنگام خرید سیم‌کارت باید بدانید

در واقع با پیدایش “همراه اول”  بعنوان اولین اپراتور ایرانی ، کاربران به خرید سیم‌کارت همراه اول دائمی هجوم آوردند و علاقه مندی افراد به این تکنولوژی موجب شد تا اپراتورهای دیگری نیز پا به عرصه فعالیت بگذارند. اپراتور “ایرانسل” بعنوان دومین اپراتور ایرانی وارد این حوزه ی فعالیت شد. این اپراتور با ارائه مناسب  قیمت گذاری سیم کارت خود موفق شد در کوتاهترین مدت نام آوازه ای برای خود رقم بزند. بگونه ای که بیشتر افراد تمایل به خرید خط ایرانسل با قیمت مناسب را در سرلوحه برنامه سیم کارتی خود قرار دادند.

هنگام فروش یا واگذاری سیم‌کارت، کاربر جدید به تمام اطلاعات ذخیره‌شده سیم‌کارت‌ و شبکه‌های اجتماعی دسترسی خواهد داشت، بنابراین لازم است برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، اقداماتی از جمله غیرفعال کردن اکانت‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی انجام شود.

بسیاری از جرائم و کلاهبرداری‌های اینترنتی و تلفنی با استفاده از سیم‌کارت‌های تلفن همراه سایر افراد انجام می‌شود، بنابراین کاربران نباید سیم کارت روشن و فعال خود را در اختیار دیگران قرار دهند. همچنین کاربران باید هنگام انتقال سند مالکیت سیم‌کارت‌های خود، حتماً اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی که با آن سیم‌کارت فعال شده‌اند را حذف کند، زیرا احتمال سوءاستفاده از اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی توسط خریدار سیم‌کارت وجود دارد.

از سوی دیگر برخی از افراد، بنا به دلایلی مجبور به استفاده از چندین  سیم‌کارت ‌هستند، اما بعد از مدتی ممکن است از سیم‌کارتی استفاده نکنند یا سیم‌کارت مفقود شود که در نهایت پس از چندین ماه، سیم‌کارت توسط اپراتورها به مالکیت فرد دیگری درمی‌آید. در چنین شرایطی لازم است کاربر نکاتی را مدنظر قرار دهد که پلیس فتا به این موارد اشاره کرده است.

کاربران می‌توانند از طریق پیامک ۳۰۰۰۱۵۰ و پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با شماره ملی آن‌ها ثبت‌شده است، اطلاع یابند و برای اطلاع از شماره سیم‌کارت موردنظر از طریق اپراتور مربوطه اقدام کنند.

یکی از چالش‌های فعلی کاربران تلفن همراه، وجود سیم‌کارت‌هایی است که به علت عدم فعالیت کاربر، توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی، پس از پایان مهلت قانونی سلب امتیاز شده و مجدداً به چرخه فروش برگردانده می‌شود و به صورتی قانونی در اختیار کاربری دیگر قرار می‌گیرد.

از آنجایی‌که کاربر جدید به تمام اطلاعات ذخیره‌شده این سیم‌کارت‌، دسترسی خواهد داشت، اطلاعاتی شامل پیام‌رسان‌های تلفن همراه و همه اطلاعات کاربر قبلی بدون هیچ دردسری در دسترس کاربر جدید خواهد بود که با این اتفاق، همه عواقب سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران، متوجه صاحب قانونی سیم‌کارت است.

مؤثرترین توصیه برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی دراین‌باره می‌تواند این باشد که فرد، پیش از فروش سیم‌کارت خود، تمامی اکانت‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را غیرفعال کند و حتی لازم است پیش از واگذاری سیم‌کارت، کانال‌ها و گروه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی را نیز غیرفعال و حذف کند و علاوه بر این عکس و فیلم‌های بارگذاری‌شده را هم از شبکه‌های اجتماعی پاک کند.

همچنین با مراجعه به سامانه استعلام تعداد خطوط به آدرس www.mobilecount.cra.ir از تعداد سیم‌کارت ثبت شده به نام خود در اپراتورهای مختلف تلفن همراه مطلع شوند.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری افزود: علاوه بر مراجعه به این سامانه مشترکان می‌توانند با ارسال کد ملی خود به سرشماره 3000504901 یا 3000150 از تعداد سیم‌کارتهای ثبت شده به نام خود آگاه شوند.

Related Posts

۲ Comments

  • s.zamani

    من یسری پیام دارم که میگه خط شما فعال شد و یا اینکه سیم کارت مجدد گرفتم. اما اینطور نیست من چطوری میتونم پیگیر این موضوع بشم؟
    رفتم چک کردم اون شماره ها تلگرام و واتساپ هم دارن اما هیچ جوابی نمیدن؟
    ترو خدا کمک کنین

    • علی شاه کوچکی

      این مورد که سو استفاده از سیم کارت ها انجام میشود امری رایج شده.
      جهت پیگیری و سوزوندن سیم کارت میتونید به دفاتر پیشخوان دولت و یا دفاتر همراه اول و ایرانسل مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتوانم کمکی بکنم؟
شروع گفتگو
شما میتوانید با کلیک بر روی تصویر پشتیبان مورد نظر وارد گفتگو شوید.